ARTIKEL TERBARU

Kadar inflasi tahunan di Malaysia, sumber, Jabatan Perangkaan Malaysia

Hai, ramai dari Kita cenderung ingin kembangkan wang bulanan, kan.
.
.
Buktinya, anda lakukan kerja part time, untuk tambah pendapatan.
.
.
Ada yang memilih hardwork. Ada yang sukakan income pasif.
.
.
Sedar tak, tempat simpanan anda sekarang mampu beri pulangan income pasif jika keuntungan tahunan melebihi kadar inflasi semasa.
.
.
Teliti nilai kadar inflasi tahunan 2010 hingga 2018 sumber Jabatan Perangkaan Malaysia (... more

KENALPASTI PELABURAN ANDA

1. Kenalpasti risiko pelaburan anda. Ingat! Semakin besar potensi keuntungan pelaburan anda, biasanya semakin besar risiko anda. Sekiranya anda ingin bermain di tepian pantai (kurang risiko), anda perlu hadapi kemungkinan ikan tak banyak dan tak besar. Sekiranya anda ingin menangkap ikan di lautan dalam (lebih risiko), anda akan bertemu lebih banyak kemungkinan untuk memperolehi hasil yang lebih besar.

Ketahui risiko anda dan ketahui kaedah pengurusan... more

Hadapi Situasi Ni Ke??
.
.
Mari saya kongsikan bagaimana stressnya seorang prospek ni..
.
.
Gambar di bawah, sorang prospek yang salah tarikh pergi ke bank untuk buka akaun ASB. Prospek ni dah salah faham, dia telah pergi ke beberapa bank semata mata untuk buka akaun ASB. Ketika di kaunter, pegawai yang bertugas maklumkan bahawa sistem down.. Lanjut, mengapa prospek ni, hadapi masalah, boleh lihat di gambar di bawah.
.
.
Bank di sekitar... more

Bukan calang calang peserta seminar, mereka ni, masing masing ceo dan product owner kompani masing masing. Jom ikuti kupasan 7 SEBAB ORANG KAYA KEKAL KAYA...

*7 SEBAB ORANG KAYA KEKAL KAYA* sebab yang ke-3, korang tau tapi buat buat lupa.
.
.
.
1: “Duit adalah alat beli kebebasan”.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Orang kaya bila bekerja sebab dia nak pekerjaan tu.

Cth: 

Ahmad bekerja di pejabat 7jam sehari. Berbeza dengan Kassim. Kassim... more

Kuasa DSR

Anda pernah dengar dan tahu berkenaan DSR. Sekiranya ya, anda mungkin terdiri dari kategori orang yang membuat pinjaman bank, atau orang yang ingin membuat pinjaman bank atau mungkin orang yang celik kewangan.

Haa.. Bagi yang masih belum tahu, jom saya perkenalkan apa tu DSR. DSR dalam bahasa inggerisnya Debt Service Ratio. Secara bahasa kampungnya ia adalah satu alat yang di gunakan oleh bank bagi menguji sama ada peminjam adakah terdiri berkemampuan membayar... more

Ringkasan perolehan.

Tahniah buat semua pelabur , dah dapat hasil dividen. Wah, senyum meleret lah ye. Dah dapat bonus tahunan.

Semalam, PNB umumkan 7.00 sen perunit agihan pendapatan termasuk bonus.

Haa..tahu tak, PNB sendiri maklumkan, keuntungan modal berdasarkan pelaburan.

Sebabtu, kaedah pembiayaan ASB, adalah pemohon sijil ASBf laburkan sejumlah modal  paling max RM200 000, paling minima RM10 000.

Pengiraan hasil pendapatan dan bonus berdasarkan... more

ZAKAT ASB/ASBFINANCING
.

Dividen dah dapat, mari kita belajar bayar zakat ASB pula : 

Syarat Wajib Zakat ada 4 :

1. Islam
2. Milik Sempurna
3. Cukup Nisab 
4. Cukup Haul
.

> HAUL ASB

Cukup haul bermaksud telah berlalu satu tahun ke atas harta yang dimiliki dalam perkiraan tahun Hijrah iaitu selama 354 hari atau mengikut tahun masihi iaitu selama 365 hari(uruf)

Jumlah simpanan ASB dan Dividen ASB yang cukup Nisab mesti... more

Pernahkah anda terfikir mengapa orang orang tua kita mampu menjaga anak anak dan dapat menyediakan keperluan anak anak walaupun duit di bank boleh di kira. Kerana mereka bersawah.

 

Sawah di dalam pelaburan.

Bagaimana orang orang tua kita mampu menjana pendapatan bulanan sedangkan sawah hanya boleh di tuai sekali setahun. Haa.. Perasan tak. Sebenarnya sementara dia menunggu sawah masak, orang orang lama akan menanam pokok mangga di sekitar sawah. Pokok... more